Porsche Autómúzeum, Gmünd, Ausztria

Közzétéve Ausztria

A Karintiában található, Gmünd-i Porsche Autómúzeum az autógyártás egyik leghíresebb konstruktőrének, a népszerű Volkswagen Bogár tervezőjének, Ferdinand Porschének állít emléket. A kiállításon felbecsülhetetlen ritkaságokkal, eredeti darabokkal, technikai különlegességekkel találkozhatunk. A folyamatosan megújuló kiállítás idei fő attrakciója: „60 éves a Porsche 911”. Nem csak autórajongók figyelmébe ajánljuk megtekintését, valóban élmény az egész család számára!

(4.7/5)

A Porsche Autómúzeum elhelyezkedése és megközelítése

Megközelítése: délről, Villach irányából az A10, illetve a 99-es úton. Északról, Salzburg irányából szintén az A10-ról érkezve a 130 Gmünd-i lehajtótól néhány pillanatra található a múzeum. A múzeum a városban és környékén végig jól ki van táblázva.

Cím: Riesertratte 4a, 9853 Gmünd – Karintia, Ausztria

A Porsche Autómúzeum nyitva tartása (2023)

2023. május 15. – 2023. október 15. között,
Hétfőtől-vasárnapig, 09:00-től 18:00 óráig

Jegyárak (2023)

  • Felnőtt jegy: 11,00 €
  • Gyermek jegy (6-14 éves korig): 5,00 €
  • Csoportos jegy (20 főtől, személyenként): 10,00 €
  • Karintia kártyával: INGYENES!
  • A legfeljebb 50 fős csoportoknak nem kell előzetesen bejelentkezniük a múzeumba.
  • A belépőjegy közvetlenül a múzeumi jegypénztárban fizethető készpénzben vagy kártyával.
  • A jegypénztárban magyar nyelvű prospektus kérhető.

Parkolás, egyéb fontos tudnivalók

  • Személyautóknak és buszoknak ingyenes a parkolás közvetlenül a múzeum közelében, kb. 1-2 perc sétára az épülettől.
  • A kiállítás az épület földszintjén és emeleti részén látható, az emeletre lépcsőn lehet csak feljutni.
  • Mosdó az emeleten van.

Néhány szóban Gmündről

Gmünd Karintia északi részén fekszik az ausztriai Malta folyó és a Lieser (a Dráva mellékfolyója) találkozásánál. (Nem összekeveredő Alsó-Ausztria Gmünd-i járásának székhelyével.) A római időkben feltehetőleg pihenő- és lóváltó állomás lehetett a mai város környékén. A települést valószínűleg Eberhard von Regensberg (1200-1246) érsek alapította. 1346-ban kapott városjogot. A mai önkormányzat három községben 15 falut és településrészt fog össze, lakóinak száma kb. 2600.

A város számos látnivalóval rendelkezik: régi vár, várfal, Lodron-kastély, templomok – igazi kis gyöngyszem, érdemes, akár egy egész napot eltölteni itt. Műszaki érdeklődésű család révén a Maltatal — Kölnbrein-víztározó és duzzasztógáthoz indulva éppen útba esett a múzeum, így kihasználtuk a helyzetet és azt, hogy Karintia kártyánkkal ingyen nézhettük meg ezt az igazán szuper kiállítást.

Ferdinand Porsche élete és munkássága

  • Ferdinand Porsche 1875-ben, Maffersdorfban született az Osztrák-Magyar Monarchiában, Csehország szudétanémet területén.
  • Egész életében osztráknak vallotta magát.
  • Bádogosnak tanult, de vonzotta az akkor még gyerekcipőben járó elektromosság.
  • 1897-ben már Ludwig Lohner udvari kocsigyártó vállalkozásnál dolgozik.
  • 1900-ban a Párizsi világkiállításon nagy sikert arat Lohnerrel együtt készített elektromos autója.
  • 1903-ban megnősült, házasságából egy fiú és egy lány született.
  • Miután Lohner eladta szabadalmait az Austro-Daimlernek, Porsche itt folytatja tovább munkáját, előbb a Daimler osztrák, majd később stuttgarti irodájában tervez modelleket. Ebben az időszakban több Mercedes típusú versenyautót is megálmodott.
  • A Benz és a Daimler 1926-ban végbement egyesülésével nem értett egyet, ezért visszaköltözött Ausztriába.
  • 1931-ben Stuttgartban önálló motor- és járműfejlesztő irodát nyitott, ahol versenyautók, majd hadi járművek tervei készültek. 
  • Porsche álma azonban egy strapabíró, igénytelen és legfőképp olcsó népautó gyártása volt. 1931-et írunk, amikor fiával meg is tervezte a konstrukciót. Három prototípus el is készül, ez volt a Porsche type 32 NSU, vagyis a „Bogár”. A sorozatgyártás azonban nem jött létre.

Porsche, aki valóra váltotta Hitler álmát

  • Hitler 1933-ban adott megbízást Porschének egy népautó tervezésére, a korábbi prototípus így kapóra jött Porschének.
  • 1934-ben elkészül a kisebb módosításokon átesett új prototípus, majd legyártják az első próbaszériát.
  • Ferdinand Porsche szárnyal, ünnepelt mérnök lett, 1934-ben cseh állampolgárságát németre cserélte, három évvel később csatlakozott a nemzetiszocialista párthoz és belépett az SS-be is.
  • 1937-ben megalapították a Volkswagenwerk GmbH-t, új város épül az iparra: neve Wolfsburg.
  • A 2. világháború kitörése miatt a Porsche irodában megtorpan az autótervezés, helyette katonai járműveket gyártanak, az első Porsche-emblémák a Tigris tankokon jelentek meg. 

  • 1945-ben a franciák egy szövevényes ügy kapcsán letartóztatták, a 2. világháború alatti hadiipari tevékenysége, illetve az SS-tagsága volt a formális vád. Valójában a Renault-nál kellett közreműködnie egy új francia, VW-konkurens népautó megtervezésében. Ez volt a Reanult Dauphine.
  • Óvadék ellenében tért vissza Németországba, de már az autóiparnak végleg hátat fordított.
  • 1951. január 30-án, 75 éves korában halt meg Stuttgartban.
  • A legendás sportkocsikat már fia, Ferdinand Anton Porsche fejlesztette ki, ám addigra a “Bogár” már meghódította a világot: 1938 és 2003 között mintegy 21 529 464 adtak el, a világ 180 országában.

Gmünd: a Porsche versenyautó születési helye

Röviddel a 2. világháború vége előtt, a stuttgarti bombázások miatt Ferdinand Porsche a kevéssé fenyegetett ausztriai Gmündbe költöztette át a gyárát. 1944 és 1950 között ebben az üzemben készültek az első Porsche nevet viselő járművek: a Porsche 356 modell első szériája. Ugyanitt 44 kupé és 8 kabrió változat született ebből az első típusból, 300 autószerelő munkás közreműködésével.

Az első magán Porsche Autómúzeum

Ezekre az időkre emlékeztet az 1982-ben megnyílt Porsche Autómúzeum, mely Helmut Pfeifhofer helyi régiségkereskedő személyes erőfeszítéseinek köszönhető. Ez a múzeum Európa első és egyetlen magán Porsche Autómúzeuma.

2002 óta Pfeifhofer fia, Christoph irányítja a múzeumot, aki nem mellesleg nemzetközileg elismert és eredményes Porsche autóversenyző.

Porsche különlegességek, eredeti darabok

Ebben a múzeumban minden megtalálható az első Porsche konstrukcióktól az Astro-Daimleren, a Volkswagenen keresztül egészen a világ összes versenypályáján szériagyőztes Porschéig. A kiállítás darabjai között felbecsülhetetlen ritkaságokat és a Gmünd-i Porsche időkből származó, eredeti darabokat is találunk.

Fotó- és videó film archívum egészíti ki ezt a technikai különlegességeket kínáló, igen látványos kiállítást.

A Stuttgarti Porsche Múzeummal összefogva, a folyamatosan megújuló különleges kiállítás idei fő attrakciója: „60 éves a Porsche 911”.

Mi kicsivel több, mint 1 órát időztünk a múzeumban, de nagyon megérte! Ennyi idő alatt bőven végig tudtuk nézni a földszinti és az emeleti kiállítást. Viszonylag nagy volt a forgalom, de nem volt zsúfoltság, folyamatosan jöttek-mentek az érdeklődők.
A földszinten nem csak autók kaptak helyet, de itt tárlókat, az audiovizuális részen dokumentumfilmet, sőt még egy régi szerszámos műhelyt is megnézhettünk. Érdemes a falakon a régi, fekete-fehér kinagyított fotókra is rápillantani, nekem ezek különösen tetszettek.

A képhez tartozó alt jellemző üres; DA_elmenybeszallito_transparens.png a fájlnév

Nyomtatóbarát verzió Nyomtatóbarát verzió

(A blogbejegyzésben kizárólag saját és Tomek fiam képi anyaga szerepel.
Az írás nem a Porsche Autómúzeum felkérésére készült, semmiféle támogatott tartalmat nem tartalmaz!

További linkek

  • További bővebb információk a Porsche Autómúzeum honlapján (link) érhetők el.
  • Adolf Hitler legnagyobb és legismertebb hadiszállásán is jártunk, a Farkasodúról itt írtunk (link).
  • Ha szereted a kreatív élményeket, látogasd meg webshopomat is (link).

Hozzászólások (0)

Hozzászólás

Az e-mail címedet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket a * karakterrel jelöltük.