Porsche Autómúzeum, Gmünd, Ausztria
A Karintiában található, Gmünd-i Porsche Autómúzeum az autógyártás egyik leghíresebb konstruktőrének, a népszerű Volkswagen Bogár tervezőjének, Ferdinand Porschének állít emléket. A kiállításon felbecsülhetetlen ritkaságokkal, eredeti darabokkal, technikai különlegességekkel találkozhatunk. A folyamatosan megújuló kiállítás idei fő attrakciója: „60 éves a Porsche 911”. Nem csak autórajongók figyelmébe ajánljuk megtekintését, valóban élmény az egész család számára!
A Porsche Autómúzeum elhelyezkedése és megközelítése
Megközelítése: délről, Villach irányából az A10, illetve a 99-es úton. Északról, Salzburg irányából szintén az A10-ról érkezve a 130 Gmünd-i lehajtótól néhány pillanatra található a múzeum. A múzeum a városban és környékén végig jól ki van táblázva.
Cím: Riesertratte 4a, 9853 Gmünd – Karintia, Ausztria
A Porsche Autómúzeum nyitva tartása (2023)
2023. május 15. – 2023. október 15. között,
Hétfőtől-vasárnapig, 09:00-től 18:00 óráig
Jegyárak (2023)
- Felnőtt jegy: 11,00 €
- Gyermek jegy (6-14 éves korig): 5,00 €
- Csoportos jegy (20 főtől, személyenként): 10,00 €
- Karintia kártyával: INGYENES!
- A legfeljebb 50 fős csoportoknak nem kell előzetesen bejelentkezniük a múzeumba.
- A belépőjegy közvetlenül a múzeumi jegypénztárban fizethető készpénzben vagy kártyával.
- A jegypénztárban magyar nyelvű prospektus kérhető.
Parkolás, egyéb fontos tudnivalók
- Személyautóknak és buszoknak ingyenes a parkolás közvetlenül a múzeum közelében, kb. 1-2 perc sétára az épülettől.
- A kiállítás az épület földszintjén és emeleti részén látható, az emeletre lépcsőn lehet csak feljutni.
- Mosdó az emeleten van.
Néhány szóban Gmündről
Gmünd Karintia északi részén fekszik az ausztriai Malta folyó és a Lieser (a Dráva mellékfolyója) találkozásánál. (Nem összekeveredő Alsó-Ausztria Gmünd-i járásának székhelyével.) A római időkben feltehetőleg pihenő- és lóváltó állomás lehetett a mai város környékén. A települést valószínűleg Eberhard von Regensberg (1200-1246) érsek alapította. 1346-ban kapott városjogot. A mai önkormányzat három községben 15 falut és településrészt fog össze, lakóinak száma kb. 2600.
A város számos látnivalóval rendelkezik: régi vár, várfal, Lodron-kastély, templomok – igazi kis gyöngyszem, érdemes, akár egy egész napot eltölteni itt. Műszaki érdeklődésű család révén a Maltatal — Kölnbrein-víztározó és duzzasztógáthoz indulva éppen útba esett a múzeum, így kihasználtuk a helyzetet és azt, hogy Karintia kártyánkkal ingyen nézhettük meg ezt az igazán szuper kiállítást.
Ferdinand Porsche élete és munkássága
- Ferdinand Porsche 1875-ben, Maffersdorfban született az Osztrák-Magyar Monarchiában, Csehország szudétanémet területén.
- Egész életében osztráknak vallotta magát.
- Bádogosnak tanult, de vonzotta az akkor még gyerekcipőben járó elektromosság.
- 1897-ben már Ludwig Lohner udvari kocsigyártó vállalkozásnál dolgozik.
- 1900-ban a Párizsi világkiállításon nagy sikert arat Lohnerrel együtt készített elektromos autója.
- 1903-ban megnősült, házasságából egy fiú és egy lány született.
- Miután Lohner eladta szabadalmait az Austro-Daimlernek, Porsche itt folytatja tovább munkáját, előbb a Daimler osztrák, majd később stuttgarti irodájában tervez modelleket. Ebben az időszakban több Mercedes típusú versenyautót is megálmodott.
- A Benz és a Daimler 1926-ban végbement egyesülésével nem értett egyet, ezért visszaköltözött Ausztriába.
- 1931-ben Stuttgartban önálló motor- és járműfejlesztő irodát nyitott, ahol versenyautók, majd hadi járművek tervei készültek.
- Porsche álma azonban egy strapabíró, igénytelen és legfőképp olcsó népautó gyártása volt. 1931-et írunk, amikor fiával meg is tervezte a konstrukciót. Három prototípus el is készül, ez volt a Porsche type 32 NSU, vagyis a „Bogár”. A sorozatgyártás azonban nem jött létre.
Porsche, aki valóra váltotta Hitler álmát
- Hitler 1933-ban adott megbízást Porschének egy népautó tervezésére, a korábbi prototípus így kapóra jött Porschének.
- 1934-ben elkészül a kisebb módosításokon átesett új prototípus, majd legyártják az első próbaszériát.
- Ferdinand Porsche szárnyal, ünnepelt mérnök lett, 1934-ben cseh állampolgárságát németre cserélte, három évvel később csatlakozott a nemzetiszocialista párthoz és belépett az SS-be is.
- 1937-ben megalapították a Volkswagenwerk GmbH-t, új város épül az iparra: neve Wolfsburg.
- A 2. világháború kitörése miatt a Porsche irodában megtorpan az autótervezés, helyette katonai járműveket gyártanak, az első Porsche-emblémák a Tigris tankokon jelentek meg.
középen Porsche 597-es úszó vadászati autó, a háttérben VW 87-es, Rommel parancsnoki autója)
- 1945-ben a franciák egy szövevényes ügy kapcsán letartóztatták, a 2. világháború alatti hadiipari tevékenysége, illetve az SS-tagsága volt a formális vád. Valójában a Renault-nál kellett közreműködnie egy új francia, VW-konkurens népautó megtervezésében. Ez volt a Reanult Dauphine.
- Óvadék ellenében tért vissza Németországba, de már az autóiparnak végleg hátat fordított.
- 1951. január 30-án, 75 éves korában halt meg Stuttgartban.
- A legendás sportkocsikat már fia, Ferdinand Anton Porsche fejlesztette ki, ám addigra a “Bogár” már meghódította a világot: 1938 és 2003 között mintegy 21 529 464 adtak el, a világ 180 országában.
Gmünd: a Porsche versenyautó születési helye
Röviddel a 2. világháború vége előtt, a stuttgarti bombázások miatt Ferdinand Porsche a kevéssé fenyegetett ausztriai Gmündbe költöztette át a gyárát. 1944 és 1950 között ebben az üzemben készültek az első Porsche nevet viselő járművek: a Porsche 356 modell első szériája. Ugyanitt 44 kupé és 8 kabrió változat született ebből az első típusból, 300 autószerelő munkás közreműködésével.
Az első magán Porsche Autómúzeum
Ezekre az időkre emlékeztet az 1982-ben megnyílt Porsche Autómúzeum, mely Helmut Pfeifhofer helyi régiségkereskedő személyes erőfeszítéseinek köszönhető. Ez a múzeum Európa első és egyetlen magán Porsche Autómúzeuma.
2002 óta Pfeifhofer fia, Christoph irányítja a múzeumot, aki nem mellesleg nemzetközileg elismert és eredményes Porsche autóversenyző.
Porsche különlegességek, eredeti darabok
Ebben a múzeumban minden megtalálható az első Porsche konstrukcióktól az Astro-Daimleren, a Volkswagenen keresztül egészen a világ összes versenypályáján szériagyőztes Porschéig. A kiállítás darabjai között felbecsülhetetlen ritkaságokat és a Gmünd-i Porsche időkből származó, eredeti darabokat is találunk.
Fotó- és videó film archívum egészíti ki ezt a technikai különlegességeket kínáló, igen látványos kiállítást.
A Stuttgarti Porsche Múzeummal összefogva, a folyamatosan megújuló különleges kiállítás idei fő attrakciója: „60 éves a Porsche 911”.
Mi kicsivel több, mint 1 órát időztünk a múzeumban, de nagyon megérte! Ennyi idő alatt bőven végig tudtuk nézni a földszinti és az emeleti kiállítást. Viszonylag nagy volt a forgalom, de nem volt zsúfoltság, folyamatosan jöttek-mentek az érdeklődők.
A földszinten nem csak autók kaptak helyet, de itt tárlókat, az audiovizuális részen dokumentumfilmet, sőt még egy régi szerszámos műhelyt is megnézhettünk. Érdemes a falakon a régi, fekete-fehér kinagyított fotókra is rápillantani, nekem ezek különösen tetszettek.
(A blogbejegyzésben kizárólag saját és Tomek fiam képi anyaga szerepel.
Az írás nem a Porsche Autómúzeum felkérésére készült, semmiféle támogatott tartalmat nem tartalmaz!
Hozzászólások (0)