Egy nap Hallstatt-ban, Salzberg, Ausztria

Közzétéve Ausztria

Folytatva a sorozatot, következzen a Hallstatt-i sóbánya bemutatása. Az első részben elolvashatod, hogyan jutottunk el Hallstatt-ba, illetve a Salzbergbahn-ról is szó van.
Tarts velem, nézz szét Te is egy nap alatt Hallstatt-ban!

(4.7/5)

A Hallstatt-i sóbánya a Salzberg-en (magyarul Sóhegyen) található és a világ legrégebbi sóbányája! Szerintem ez önmagában is kuriózum. Hát még, ha azt mondom, hogy — nem csak a kisebbek örömére — bányavasúton közlekedhetünk a hegy belsejében, sőt facsúszdán száguldhatunk egyik tárnából a másikba! A sóbánya Kaiserberg nevű része 2002-ben nyílt meg, azóta tekinthető meg itt kiállítás.

A Hallstatt-i bánya egyébként manapság is működik, megközelítőleg 40-en dolgoznak s termelik ki a sót a hegy belsejéből, természetesen modernebb eszközökkel, mint tették azt elődeik.

A Rudolf-torony és környéke

De kezdjük az elejéről! A Rudolf-toronytól a sóbánya bejárata mintegy 15-20 percnyi sétára van, kb. 791 méteres magasságban. Míg feljutunk a kaptatón a bánya épületéig, menet közben több kiállítást is megtekinthetünk. Láthatunk többek között egy 1734-ben megtalált sót őrző holttestet, melyet a só annyira konzervált, hogy teljesen épp maradt kb. Kr. e. 1000 óta.

A Hallstatt-i sóbánya fogadóépülete

A Hallstatt-i sóbánya fogadó épüleétben aztán — gondos számlálást követően — a csoport tagjainak védőruhát osztanak, ezt kötelezően fel kell venni. Előre szólok, hogy a bányában kb. 7-10 Celsius fok az állandó hőmérséklet, tehát a strapabíró cipő mellett meleg ruhát pluszban érdemes vinni magunkkal. Hölgyek felejtsék el a szoknyát, a védőruhák igencsak nagy méretűek, nem mindig ott takarnak, ahol kellene! Ebből kifolyólag a csoport tagjai között vicces szituációk is születtek. Öltözőszekrényt igénybe lehet venni, a nagyobb hátizsákokat ott lehet hagyni a túra idejére.

A Hallstatt-i sóbánya kizárólag vezetéssel látogatható. Amíg a kísérőnk megérkezik, addig egy bányászok életét bemutató fotókiállítást nézhetünk meg. A vezető gondosan elmond több nyelven is minden fontosabb információt a bányáról. A mi emberünk időnként néhány vicces kérdést feltéve dobta fel a hangulatot, pedig igencsak különböző kultúrák képviseltették magukat. A csoportunkat főleg ázsiai turisták alkották, így angolul és németül is meghallgattuk a tudnivalókat, de kérhető magyar nyelvű audio guide is!

A beöltözés és az első alapinformációk után irány a Krisztina-akna! Szűk és igencsak hosszú folyosón kell kutyagolni, de aztán kitágul a tér és leesik az áll… Az osztrákok olyan technikai megoldásokat — többek között 4K HD minőségű mozit! — vittek le a hegy belsejébe, hogy azt mi a felszínen is megirigyelnénk!

A 64 méter hosszú csúszda jó móka!

Folyamatos ingerek érnek

Egy fantasztikus időutazáson vehetünk részt s ismerkedhetünk meg a vaskori, bronzkori bányászok életével. Mozgó és beszélő bábuk, filmvetítés, lézeres fényjáték, zene, magasból legördülő vetítővászon, minden mozog, minden él, minden lenyűgöző! A túravezetőnk továbbra is vicces, jó a hangulat.

Aztán jönnek a turisták nagy kedvencei, a fa csúszdák! Igen, úgy közlekedhetünk a tárnák között, ahogyan azt a bányászok tették anno. A vezetőnk bemutatja tudományát – könnyű neki, sokat gyakorolhatja a technikát. A turisták imádják, mi is jót száguldtunk lefelé. Két csúszda is van, a hosszabbik 64 méter, ezen aztán igazán be lehet gyorsulni. A végén mosolyogj majd Te is, ugyanis fényképeznek, a fotókat aztán a túra végén megvásárolhatod.

A Hallstatt-i sóbányában van a világ legrégebbi lépcsője

Engem személy szerint a világ legrégebbi lépcsője s a hozzá kapcsolva levetített csúcsmozi kápráztatott el. Annyira élethűen elevenedtek meg az alakok előttem, mintha ott sétáltak volna a lépcsőn, több ezer év távlatából.

A lépcsőt a Salzberg-en, 2002-ben találták meg a sóbánya egyik járatában, összetört állapotban. Bécsben aztán sikeresen helyreállították, majd visszakerülve a sóbányába, egy óriás vitrinben kapott helyet, nem messze attól a helytől, ahol megtalálták.

…és a végén jön a bányavonat!

És a végére tartogatták a bányamúzeumot üzemeltetők a másik nagy attrakciót: a hegy mélyéből kis bányavonattal hozzák fel a turistákat. A közel másfél órás túra végén a Mária Terézia-aknán keresztül jutunk ki a szabad levegőre. Az átöltözés után, apró figyelmességképpen egy kis sószórót kaptunk ajándékba.

A Hallstatt-i sóbányáról további információkat itt találsz.

Egy szónak is száz a vége! Ha Hallstattban jársz, a sóbányát ki ne hagyd! Fantasztikus élményekkel gazdagodhatsz!

A következő részben egy rövid sétát teszünk Hallstatt-ban, tarts velem akkor is!

Nyomtatóbarát verzió Nyomtatóbarát verzió

(A blogbejegyzésben kizárólag saját képi anyag szerepel,
nem megrendelésre készült, nem tartalmaz támogatott tartalmat!)

További linkek

• A természet nagy inspirációs forrás. Kreatív élményeimért kattints ide (link)!
  • Hallstatt kisokos – tippek, tanácsok, címek, térképek egy helyen! Minden, amire szükséged lehet egy élményekkel teli kiránduláshoz!
  • A beszámoló 3. részét itt olvashatod el.