Erzberg-i bányatúra Hauly-val, Eisenerz, Ausztria
Erzberg-i bányatúra a világ legnagyobb taxijával? Ezt a kalandot nem hagyhattuk ki, ha már a közelben volt a szállásunk. Izgalmas utazás következik egy Hauly tetején…
Néhány szó az Erzberg-ről és a bányáról
Az Erzberg-i bányatúra kihagyhatatlan program, ha Eisenerz-ben jársz! A városka Felső-Stájerországban, az Eisenerzi-Alpoktól délnyugatra és a Hochschwab-tól északkeletre, a fejedelmi, 1435 méter magas Erzberg lábánál fekszik. Magas hegyek gyűrűjében bújik meg ez a gyönyörű, évszázados bányász hagyományokat tükröző hegyi kisváros.
Eisenerz egyik igazi látványossága az Erzberg-i bánya, ami egyben Közép-Európa legnagyobb külszíni vasérc bányája. Nem csak méretét tekintve nyújt igazán impozáns látványt már a messzi távolból (is), de a hegyet érdekes, piramisra emlékeztető formája miatt is sokan látogatják.
Az Erzberg-i bányatúra az utóbbi években turisztikai attrakcióvá vált. Úgy döntöttünk, hogy a Göstling-i kirándulásunkról hazafelé indulva, útba ejtjük mi is!
Néhány érdekesség az Erzberg-i bánya történetéből — a múlt
- A település életét a kezdetektől fogva az Erzberg vasércének bányászata határozta meg, amelynek jogán a szomszédos, a hegy túloldalán fekvő Vordernberg-gel osztozott.
- Az 1512-ben felszentelt Szent Oszvald plébániatemplomban állítólag felirat található, amely dokumentálta az ércbányászat alapítását 712-ben, tehát, több, mint 1300 évvel ezelőtt!
- A bánya a 17. századi Európa legnagyobb vasérc kitermelő- és feldolgozó vállalkozásává fejlődött. Ausztriában az iparosodás bölcsőjeként tekintenek rá, meg kell viszont említeni, hogy ebben az időszakban még nőket és gyerekeket is dolgoztattak a bányában.
- 1881-ben alakult meg az Osztrák-Alpesi Bányászati Társaság, amely fokozatosan az egész Erzberg felett megszerezte a bányászati jogot és elkezdte azt a külszíni fejtést, ami a hegy mai jellegzetes külsejét meghatározza.
- Az Erzberg-i bánya a maga évi 1,8 millió tonnás teljesítményével adta a Harmadik Birodalom teljes vasérc termelésének egynegyedét.
- A II. világháború idején és után bekövetezett bányászati fellendülés miatt beköltöző lakosság száma elérte a legmagasabb, közel 13.000 főt, ennek köszönheti Eisenerz, hogy 1948-ban városi rangot kaphatott.
- Az 1980-től kezdődő ipari világválság miatt a népesség száma erősen megfogyatkozott (manapság kb. 4.000 lakosa van), erről a bánya alatt felépült, napjainkban sok-sok üresen álló bányászlakás tanúskodik.
- A bánya feltűnő piramis alakjának kialakítása 1890-ben kezdődött, amikor bevezették a lépcsős alakú nyílt bányászatot. 1907-ben 60 szint volt, szintenként 12 méter magasak, 1928-ban a szintek számát 30-ra csökkentették.
Munka a bányában — a jelen
Az Erzberg 1466 m magas, napjainkban összesen 24 terasz szerű szinttel rendelkezik. Egy szint kb. 24 méter magas, azaz egy 8 emeletes ház magasságának felel meg.
A szintek kiemelkedő bányászok vagy szentek nevét viselik. Példának néhány elnevezés (a magasság feltüntetésével): Emil (1464,4), Thekla (1456,2), Altenberg (1431,4), Rosina (1407,3), Eva (1383,1), Leitner (988,9), Elias (971,8), Schiller (944,2), stb.
A bányászati munkák jelenleg csak a 21. szintig zajlanak, évente összesen 12 millió tonna kőzetet (javarészt dolomitot) nyernek ki és dolgoznak fel a lépcsős alakú nyílt bányából, méghozzá napi robbantással. Egy robbantás során körülbelül 80 000 tonna kőzet szabadul fel. Ennek a mennyiségnek egy része nem tartalmaz felhasználható alapanyagot, ezért az ércet ki kell nyerni. A másik rész az érctartalmú kőzet, amelyet tovább kell feldolgozni az Erzberg-en, mielőtt a fő vevőkhöz kerül leszállításra.
Az Erzberg-i bánya évi 12 millió tonna, finom szemcséjű vasércét kb. 3 millió tonna, jó minőségű acéllá lehet feldolgozni Linz-ben és Donawitz-ban. A kitermelési munkában a legmodernebb technológiák és gépek segítik a szakembereket.
Megközelítés, nyitva tartás, jegyárak — mire készülj?
A 115-ös főútról a Vordernberger Strasse-ra letérve az Erzberg Kaland (Abenteuer Erzberg) fogadóépületének bejártát könnyű megtalálni, alul élénk sárga színe már messziről jól kivehető.
Cím: Eisenerz, Trofengbachgasse 13
Belül tágas és modern fogadóhelyiség áll rendelkezésre, ingyenes mosdóval, büfével és természetesen szuvenír bolttal (Hauly Shop). A gyerekeknek egy kisebb játszóteret is kialakítottak a hátsó udvaron, illetőleg itt egy kisebb szabadtéri múzeumot is találunk.
A bánya nyitva tartása, jegyárak (2019):
- Nyitva május elejétől – október végéig
- Pénztár nyitás 8.30-kor, a túrák 10.00-tól indulnak (utolsó túra 15.00 órától)
- Felnőtt alapjegy ára: 20 Euró
- Gyerek, tanuló jegy (4-15 évesig): 10 Euró
- Tanuló (16-18 éves), illetve osztálykísérő jegy: 16 Euró
- Családi jegy váltható, mi (2 felnőtt + 1 gyerek jegy) 40 Eurót fizettünk a Hauly-túránkért.
- Négyféle program, azaz túra közül lehet választani (lásd alább) — a kombinált jegyárak ennek függvényében változnak
Milyen túrák közül választhatsz?
- Izgalmas Hauly-utazás a nyitott bányában (részletesen lásd lejjebb)
A túra időtartama: kb. 55 perc. - Látványos élő robbantás a bányában, amikor is saját szemével és fülével tapasztalhatja meg a látogató a bányában folyó robbantásos munkát.
FIGYELEM: csakis csütörtöki napokon és csakis előzetes foglalással!
A túra időtartama: kb. 75 perc. - Séta a bányászok nyomában… Bányatörténeti vezetett túra, mely során megnézheted a különbséget a modern nehéz tehergépjárművek és a bányászgépek között a 20. század közepétől, és nyomon követheted a bányászat történetét a 18. századtól kezdődően.
A túra időtartama: kb. 90 perc - Kalandtúra a bányászok föld alatti világába. Felejthetetlen föld alatti utazás állandó 8° C-os hőmérsékletű járatokban. Bányászati ruhába öltözve, keskeny nyomtávú vasúttal közlekedhetünk. A modern multimédia technológiával kiegészítve lenyűgözően közelebb kerülhetünk az Erzberg kialakulásának történetéhez.
A túra időtartama: kb. 90 perc.
Személyes tapasztalat…
A hely felkapott, mi a nyári szezonban jártunk itt, egy sima hétköznapi napon is majdnem telt ház fogadott minket az aznapi Hauly-túrákra. 10.30 órakor érkeztünk, de már csak az utolsó előtti túrára sikerült éppen beférnünk. Érdemes tehát előre az interneten tájékozódni a szabad helyekről és ott online lefoglalni még időben a jegyeket!
Amúgy nem bántuk meg, hogy várnunk kellet a túra indulásáig. Ezt a pár órát kellemes, 32-33° C-os kánikulában sétálva töltöttük el az óvárosban. 🙂 A meleg miatt azonban egy idő után feladtuk a barangolást és a fogadóépület büféjében némi fagyi és sütemény társaságban vártunk inkább a sorunkra.
Végre gyülekező és indulás a Hauly-ra!
A túránk délután 2 órakor indult, 13.45-re kérték a gyülekezőt. A kötelezően viselendő sisakokat még a fogadóépületben osztotta ki kísérőnk hölgy tagja – széles mosoly kíséretében. Utána lehetőség volt a ránk váró Hauly előtt fotózkodni. Közben észrevétlenül megérkezett a járgány vezetője is.
Gyors köszöntés és eligazítás német illetve angol nyelven kísérőnk férfi tagjától s máris indultunk fel a platóra elfoglalni a helyünket. Telt ház volt, de szerencsére jó helyet sikerült elcsípnünk…
A biztonsági öveket szigorúan be kellett csatolnunk, de erre szükség is volt: induláskor döbbentünk csak rá, hogy micsoda erő van a Hauly-ban. Mert ez a jármű az, ami igazán különleges és egyedülálló: az Erzberg-i bányatúra egész időtartama alatt ezen ülve járhatjuk be a régi bánya külszíni területeit.
De mi is az a Hauly?
A Hauly egy óriás méretű, 860 lóerős Haulpak TRUCK 85 C típusú bányagép, melyet — miután 1991-ben kivonták a használatból — átalakítottak, ellátták platóval, tetejére pedig üléseket tettek. Titulusa 1993 óta „a világ legnagyobb taxija”!
Egy kis Hauly történelem
Az első Hauly-t 1996-ban véglegesen nyugdíjba küldték, azóta a neve Hauly I. lett és a még használatban lévő Haulpak-gépek alkatrészeként hasznosítják a továbbiakban.
Hauly II-t 1996-ban kezdték el átalakítani, 1997. májusában adták át a nagyközönség kiszolgálására, azóta is szolgálatban van. Egy 1982-ben épített Haulpak TRUCK 85 D-t alakítottak át Hauly I. alapötlete nyomán.
A Haulpak TRUCK 85 C-t, melyből Hauly I. megszületett, az USA-ban, Illinois államban építette a Wabco cég, 1980-ban. Stájerországban 11 évig volt használatban, mely idő alatt 8.000.000 tonna szikla szállítását végezte el.
További elképesztő adatok a Hauly tehergépjárműről
- A Hauly méretei: 11,5 méter hosszú, 5,5 méter széles és 4,5 méter magas
- Az átalakítás során ráépített plató 4 méterrel van a föld felett
- 860 LE V-12 négyütemű Cummins motor
- Fogyasztás: 50–55 liter dízel üzemanyag óránként!
- 60 km/h legnagyobb sebesség
- 7 sebességes automatikus sebességváltó
- 55 tonna önsúly + 77 tonna rakománnyal terhelhető = 132 tonna az összsúlya!!
- A gumiabroncs átmérője 2,6 méter, 70 cm széles, súlya 1200 kg, melyből 6 darab van Hauly-nak!
- Összesen 62 látogató fér el a platón kialakított üléseken
A számokon túlmenően egy találó szót tudnék még ide írni: GIGANTIKUS! A fotók sajnos nem igazán adják vissza a Hauly méreteit…
Bent a bányában
A külszíni fejtés érdekes, különleges nyomokat hagyott a vörös szín különböző árnyalataiban pompázó, lépcsőzetesen kivájt tájon. A bányászatból fakadóan nagyrészt láthatóak a különböző kőzetrétegek, sajátos mintázatuk látványa rabul ejti az Erzberg-i bányatúra látogatóit.
Ezen a lépcsőzetesen, felfelé kanyarodó úton robogtunk felfelé, közben német és angol nyelven sok-sok adatot és érdekességet hallhattunk. Elhaladtunk a legizgalmasabb bányászati helyszíneken, az újonnan épített ércraktárnál és az Erzberg Rodeo útvonalának leglátványosabb helyein. A bányában rendezik meg ugyanis már több, mint 2 évtizede a világ legkeményebb és Európa legnagyobb enduro crossmotor versenyét. A külszíni bányában és a közeli erdőségekben kialakított több, mint 30 km hosszú pályán közel 30 ellenőrző pontot kell érinteniük a versenyzőknek. A pálya annyira nehéz, hogy csak a legprofibbak tudnak 3-4 óra alatt körbeérni.
Az Erzberg-i bányatúra során kétszer kb. 5-5 perce meg is álltunk, ekkor el lehetett hagyni a helyünket. Kiszállni nem tudtunk, de a Hauly felső, kilátó platformjáról remek fotókat csináltunk.
Ezzel az elképesztő járművel tettük meg az Erzberg-i bányatúra minden egyes méterét, a ma már nem üzemelő területén, miközben a bánya többi területén gőzerővel folyt a munka. Nem mindennapi lehetőség volt egy hatalmas és elképesztően erős dömper tetején ülni, s a közben a magasból figyelni a matchbox méretűnek látszó, korszerű bányagépek munkáját.
Rengeteg osztrák diák keresi fel osztálykirándulás keretében a bányát, de úgy gondolom, felnőtteknek is igazi geológiai tanulmányút ide ellátogatni, s részese lenni bármelyik Erzberg-kalandtúrának.
A közel 1 óra gyorsan eltelt, de maradandó élményeket tartogatott számunkra. Kár lett volna kihagyni!
A világ legnagyobb taxijával utazni pedig már csak hab volt a tortán!
(Ha érdekelnek a bányák, itt a Hallstatt sóbányájáról készült beszámolómat olvashatod…)
(A bejegyzés nem megrendelésre készült, nem tartalmaz támogatott tartalmat!)
További linkek:
- A természet nagy inspirációs forrás. Kreatív élményeimért kattints ide (link)!
Hozzászólások (0)