A Fertő-táj szépségei, Magyarország

A Fertő-táj – azaz a magyar és az osztrák oldalon található Fertő tó, illetve az azt övező táj és települések – 2001 óta az UNESCO világörökségének részét képezi, nem véletlenül. E címet már a magyar oldalon felkeresett és megcsodált építészeti emlékek, értékes műemlékek, gazdag régészeti leletek, a változatos növény- és állatvilág, a kialakult szőlő- és borkultúra alapján is méltán érdemelte ki. A környéken nemrég eltöltött hat nap alatt személyesen tapasztaltuk meg az itt élő emberek és a táj harmonikus kapcsolatát. A helyiek vendégszeretete pedig minden várakozásunkat felülmúlta.

(5/5)

20 éve tartó világörökségi védelem

A part magyar településeit sorra bejárva, a 2 évvel ezelőtti, ausztriai Leckermoor dagadó lápvidék meglátogatásakor tapasztalt érzés fogott el bennünket. Ahhoz ugyanis, hogy az ide érkezők megértsék és élőben is megtapasztalhassák a természet működését, s megismerjék az itt élő ember és a táj kapcsolatát, fontos, hogy mindezeket megőrizzük s bemutassuk. A Fertő-táj esetében immáron 20 éve az UNESCO világörökség védelmének részeként mindez sikerrel zajlik.

Világörökség útlevél

A Fertő-táj ékkövei projekt keretében, uniós támogatással az elmúlt években fejlesztették Fertőboz, Hidegség, Fertőhomok, Hegykő, Fertőszéplak és Sarród nevezetességeit. A fejlesztések mellett új szolgáltatásokkal, vezetett túrákkal és számos információs anyagokkal is várják a látogatókat.

Az egyik ilyen idei újdonság a Világörökség útlevél, melynek lényege, hogy a könyvecskében ajánlott megállóknál pecséteket gyűjthetnek a túrázók, s akik a tíz látnivalóból legalább hatot felkeresnek, ajándékot kapnak. Ez a kezdeményezés a kedvünkre volt igazán, így elhatároztuk, hogy sorra meglátogatjuk a fenti térképen is jelölt helyszíneket, a következőkben ezekről lesz szó.(*)

1. helyszínünk: Mariska Néni Háza, Hegykő

A hegykői Mariska Néni Háza a térség új turisztikai információs pontja, a környékre érkezőknek érdemes rögtön itt kezdeni és felszerelkezni a szükséges prospektusokkal, térképekkel. Mi is így tettünk, hegykői szállásunk elfoglalása után első utunk rögtön ide vezetett. Itt kaptuk meg a Világörökségi útlevelünket is sok más információs kiadvány mellett s gyűjtöttük be az első pecsétet.

2. helyszínünk: Szolár hajózás a Fertőn, Sarród – Hansági-főcsatorna

A Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság egyedi fejlesztésű, környezet kímélő, elektromos meghajtású hajójával jó mókának ígérkezett a Fertő nádas csatornáinak és nyílt vízi élővilágának, életközösségeinek megfigyelése. Sajnáltuk, hogy a találkozási helyszínen nem voltak útbaigazító táblák, így kissé nehezen találtuk meg a hajót.

Találkozási pont és parkolás:
Hídi-major parkoló, Hansági-főcsatorna GPS: 47.678871, 16.847712
A parkolót megtaláljuk a csatornahídon áthaladva, rögtön az út bal oldalán.

A túra előzetes jelentkezéshez kötött:
Információs Iroda: Lászlómajor Látogatóközpont
Telefon: +36 30 / 166 09 50
E-mail: info@fhnp.hu

A Fertő Közép-Európa legnagyobb madárrezervátuma

A napelemmel működő, elenyésző zajjal járó motorhangnak köszönhetően a rejtőzködőbb vízi madárfajokat (réce- és gémfélék, sirályok, szerkők, csérek, kormoránok, jégmadarak) és nádi énekesmadarakat is megfigyelhettünk a hajóból természetes környezetükben. Sőt, túravezetőnk szeme előtt néhány pillanatra egy hód is feltűnt. Sajnos én a hőn áhított jégmadaramról itt is lemaradtam… 🙁

A túra kb. 1 órás időtartama alatt kb. 6 kilométeres utat jártunk be a másképpen nem megközelíthető, szigorúan védett nemzeti park területén. Az út során a madarak megfigyelése mellett végig izgalmas és érdekes információkat tudott meg 11 fős csapatunk a túravezetőnktől. Sőt a csatornából a nyílt vízre kiérve még a vízmélységet is megmértük. Vajon mire tippelsz?

A szolár hajózás nem része a Világörökség útlevél helyszíneinek, a közelben található Sarródi Tájház viszont pecsételős helyszín. Ez a tájház nekünk a szintén sarródi Lászlómajor Látogatóközponttal (sajnos ez éppen zárva volt) együtt most kimaradt.

3. helyszínünk: Gloriette-kilátó, Fertőboz

Családilag egyetértettünk, hogy ez a Fertő-táj ékköveinek legszebbje, kihagyhatatlan helyszín! A vidék csodás panorámája innen élvezhető teljes egészében. A tengerszint felett 187 méter magasan fekvő, szépen felújított kilátóból fantasztikus kilátás nyílik a Fertő-tájra. Ha szerencsénk van, jó időben akár Pozsonyig is ellátni innen. Extra bónusz: mi még egy helyi cicussal is összefutottunk itt.

A kilátóként szolgáló, franciául „kis házat” jelentő épület történelme több, mint 200 évre nyúlik vissza. Gróf Széchényi Ferenc 1802-ben építette József nádor látogatásának emlékére a templom feletti dombon.

A kilátó ingyenesen látogatható, a pecsételő doboz az egyik korlátra van felszerelve. Második pecsétünk kipipálva!

Mi szálláshelyünkről, Hegykőről biciklivel tekertünk el a Fertőboz külterületén található kilátóig.
Jó tudni, hogy a kilátót két irányból közelíthetjük meg:

• vagy Fertőboz Fő utcájáról, de akkor csakis gyalogosan, mert igen meredeken, 330 lépcsőfok megmászása vár ránk a kilátóig,
  • vagy a másik, kényelmesebb, akár biciklivel is kivitelezhető megoldás a Kisboz felőli megközelítés: a Mázsaháznál kell letérni az aszfaltos útról (autóval érkezőknek parkolni is itt kell, utána csak gyalogosan folytatható az út, táblákkal megfelelően jelölve van az útirány), innen kb. 800 méter a kilátó.
  • +TIPP: az aszfaltos út másik oldalán, a Mázsaháztól pontosan az ellenkező irányba egy földúton elindulva, kb. 800-1000 méter után Széchényi Béla és felesége síremlékéhez, majd a világörökségi védelem alatt álló hársfasorhoz érkezünk. Az eredetileg lovaglóútként használt hársfasor másik oldalán a Nagycenki Kastély épülete látható (jelenleg felújítják, zárva van).

4. helyszínünk: Papkert, Hidegség

A Gloriette-kilátót elhagyva, aznapi biciklis túránk következő megállója a Hidegség község Fő utcájában található Papkert volt. Hidegség a „Dézsma pincében” fakadó hidegvízű forrásairól kapta a nevét. A Papkert szakrális és meditatív helyszín egyben, elmélyülést és feltöltődést kínál testnek és léleknek egyaránt.

Ez a csendes, egyébként természetvédelmi terület tényleg egy valódi édenkert. A kapun belépve hatalmas és különleges fák, szépen rendezett környezet, virágoskert, fűszernövény kert, gyümölcsös, csobogók, 21 időszaki forrás, mezítlábas sétány, Kneipp lábmosó és szakrális helyszínek várják a látogatót. Az egyedülálló kertben számos védett madárfaj fészkel.

A kert több, hosszabb-rövidebb, laposabb illetve meredekebb útvonalon is bejárható. De már az is egy csoda, ha csak egy árnyékos padon időz el néhány percre a látogató… 36-37 fokban meg pláne jól esik… 🙂

A kert a Fertő körüli kerékpárútról elérhető pihenőhelynek is kiváló. Bejáratát közvetlenül a nagycenki leágazónál keresd. A Papkert ingyenesen látogatható, nyugodtan be lehet menni, ha nyitva találjuk a kaput. Biciklitároló, mosdó van, Világörökségi útlevél pecsételő helyszín, harmadik pecsétünk ezzel teljesítve!

5. helyszínünk: Tájház, Fertőhomok

A Papkert után Fertőhomok irányába tekertünk tovább, ahol a Tájház megtekintését már nagyon vártuk. Fertőhomok horvát nemzetiségű település, az itt élő horvátok a „kaj” nyelvjárást beszélik, őrzik sajátos nyelvüket, délszláv hagyományaikat, helyi tamburazenekaruk, tánccsoportuk és énekkaruk is van. A tájházat 2001-ben olyan céllal hozták létre, hogy e sajátos kultúrájú település múltját és jelentét segítsen bemutatni és megőrizni.

Miután betoltuk az udvarra a bringákat, a tájház vezetője kedves mosollyal fogadott minket. Biztosan látta rajtunk, hogy a hőguta kerülget minket, így rögtön az udvar hátsó részében található, romkocsmává alakított, szépen felújított pajtába invitált. A hűsítő házi szörpök kortyolgatása közben nagyon sok érdekeset mesélt nekünk az itt kiállított, a térségre jellemző mezőgazdasági eszközökről.

A tájház belsejének és az itt található interaktív kiállításnak megtekintése után az udvaron kialakított kézműves foglalkoztató épületet, a kültéri kemencét és a szabadtéri színpadot is megnéztük. Horváth Attilánénak – aki a helyi kulturális élet egyik motorja – ezúton is nagyon köszönjük kedves vendégszeretetét!

A tájházban belépődíj nincs, de pénzadományokat szívesen fogadnak. Az összegyűlt pénzből a gyerekeknek tartandó kézműves foglalkozásokhoz vásárolnak alapanyagokat.
Negyedik pecsétünket itt kaptuk a Világörökség útlevelünkbe.

6. helyszínünk: Tájházak, Fertőszéplak

Másnap esti biciklitúránk útvonala a szállásunk melletti településre, Fertőszéplakra vezetett. Miután már minden zárva volt, így a helyi néprajzi gyűjtemény megtekintése és a pecsételés sajnos elmaradt. A paraszt-barokk népi építészet szép példájaként felújított fertőszéplaki utcasor öt tájháza és a közeli Mindenszentekről elnevezett templom az őt körülvevő kálváriákkal, valamint a Széchényi-kastély mellett azonban továbbtekertünk.

7. helyszínünk: Kőszeg

Hirtelen jött ötletként, autós kirándulásunk egyik kitérője volt a szállásunktól kb. 45 kilométerre található Kőszeg. A várost szándékosan a mellékutakon közelítettük meg, így a közbe eső kisebb falvakat és a csodaszép dimbes-dombos tájat is megszemlélhettük a korai naplementében. Késő délután sétáltunk a Fő téren, sajnos a Jurisics vár is korán (17 órakor) zárt, így ide sem tudtunk bemenni. Majd legközelebb pótoljuk! A fagyi viszont finom volt…

8. helyszínünk: Sopron

Nyaralásunk utolsó előtti napján az egyik célpontunk Sopron volt. A hűség városa éppen most ünnepli a hovatartozásról szóló népszavazás 100. évfordulóját. A város önmagában több napot érdemel, annyi a látnivaló. Mi igyekeztünk egy áthidaló megoldást találni: városnéző kisvonattal néztük meg a főbb látnivalókat!

Az informatív, kb. 1 órás, kényelmes tempójú körutazás során részletes és átfogó ismertetőt kaptunk a város szinte összes nevezetességéről. A látnivalók bemutatását izgalmas történetek, legendák és további ismertetők egészítették ki Sopron múltjáról és jelenéről.

Mi például itt hallottunk először Liszt Ferenc útikocsijáról: miután a híres zeneszerző nagyon sokat utazott, így építtetett magának egy saját luxus útikocsit. Több ember is elfért benne, de még egy zongora is helyet kapott. A zongoraművész a lakókocsijában tudott gyakorolni, komponálni, enni és aludni is, akár menet közben is.

A városnéző kisvonatra nem kell előzetesen bejelentkezni, folyamatosan indítják a Fő térről, további információk itt (link).

TIPP: Autóval érkezőknek érdemes a Petőfi tér 4. szám alatti mélygarázsban parkolniuk (480 Ft/óra, csak készpénzes fizetés van), onnan rövid sétával érjük el a Fő teret.

9. helyszínünk: Kőfejtő és Barlangszínház, Fertőrákos

Sopronból újabb, az ötödik pecsételős helyszín felé vitt az utunk. A Kőfejtő és Barlangszínház a Világörökség részeként a település egyik nevezetessége, egészen különleges együttese a természeti, civilizációs és kulturális értékeknek. A kőfejtőt a római időktől kezdve egészen 1948-ig művelték. Itt évmilliókat utazhatunk az időben.

A „Szikla benge” tanösvényt bejárva a Fertő-táj természeti értékeivel ismerkedhetünk meg a kilátópontokon kialakított tematikus bemutatóhelyek segítségével.

A Témapark már a tárna mélyében vár ránk. Itt évmilliókkal ezelőtt trópusi tenger hullámzott. A terület kőzettani és őslénytani értékeit bemutató kiállításon installációkkal és óránként ismétlődő filmvetítéssel teszik életszerűbbé a látogatói élményt. A Témapark második része a fertőrákosi ún. lajtamészkő keletkezésének és bányászatának történetét mutatja be. Ezt a mészkövet számos ma is álló soproni és bécsi épülethez (pl. Stephansdom) használták fel.

A Barlangszínházban manapság nemcsak hazai, hanem világhírű színházi és zenei művészek is fellépnek. A terület kulturális hasznosíthatóságát Dohnányi Ernő fedezte fel. Először csak szabadtéri játékokat, majd az 1930-as évektől a belső térben hangversenyeket is rendeztek.

10. helyszínünk: Mithras-szentély, Fertőrákos

A Fertő-táj ékkövei közül a Fertőrákos-Mörbisch kerékpáros és gyalogos határátkelőhelynél, 1866-ban felfedezett római kori szentélyt is szerettük volna megtekinteni, de délután fél 6 környékén már zárva volt, így a pecsételés sajnos itt is elmaradt.

11. helyszínünk: Peisonia Látogatóközpont, Fertőszéplak

Hazaindulásunk napjára maradt a hatodik, egyben ajándékot érő pecsétünk begyűjtése. A felújított Széchényi-kastély emeletén, újonnan kialakított Peisonia Látogatóközpontban, „Fertő-táj értékei” címet viselő interaktív kiállítás tökéletes keretbe foglalta nekünk az elmúlt öt nap alatt látottakat, hallottakat és tapasztaltakat.

Túráink végén, nem kis meglepetésünkre itt derült ki, hogy mi teljesítettük először a Világörökség útlevél feltételeit, s így mi vehettük át elsőként az ajándékot!

Fantasztikus élményekkel gazdagodtunk, miközben végigjártuk a Világörökség útlevél magyar helyszíneit és gyűjtöttük a pecséteket. Ez egy igazán jó és hasznos kezdeményezés. Örülünk, hogy elsőként sikerült teljesítenünk!

A Fertő-tájat egy sétarepülés keretében is megnéztük, ha érdekel, kattints a linkre (link)!

Nyomtatóbarát verzió Nyomtatóbarát verzió

(*) Az írás tartalmi összeállításában a Fertő-táj Világörökség Magyar Tanácsa Egyesület kiadványai voltak segítségemre.

(A blogbejegyzésben kizárólag saját képi anyag szerepel.
A blogbejegyzés nem megrendelésre készült, támogatott reklámanyagot nem tartalmaz!)