Lunz am See, Ausztria

Közzétéve Ausztria
Lunz am See a családosok igazi üdülőhelye, a pihenni vágyók itt megtalálják a maguk szórakozási lehetőségét. A Lunzi-tó kristálytiszta smaragdzöld vize, a remek strand, az úszó színpad a tó vizén és a környező hegyekbe tartó vonzó túraútvonalak mind ide várják a látogatókat. Egy rövid kirándulás erejéig meglátogattuk mi is a tavat.

(4.6/5)

Rögtön álljunk meg egy pillanatra!

Még mielőtt beérnénk Lunz am See-be, érdemes pár percre elidőznünk a város határában található Töpper hídnál (Töpperbrücke), mely az Ybbs folyó felett nyújt impozáns látványt.

A hidat 1855-ben, Andreas Töpper, a Monarchia egyik legnagyobb osztrák iparosa építtette a korábbi, árvíz által lerombolt híd helyére. A kőoszlopok között kovácsoltvas korlátok, illetve vas szobrok és vázák találhatóak. A híd mostanában került felújításra, az aszfaltozás kivitelezését tanulni lehetne az osztrák szomszédoktól… 🙂

Bringára fel!

A Töpper híd tövében egy kis parkoló-pihenő helyet is kialakítottak, itt biciklit is kölcsönözhetünk, ami igen jó alternatívának tűnik a környék feltérképezésére – ha éppen ehhez van kedvünk. Jövőre mi tervbe vettük a tó körbetekerését!

Lunz am See-ben három helyen is van lehetőségünk bringát kölcsönözni (felvenni illetve letenni), a nextbike kijelölt állomásain. A kölcsönző oldalán online megnézheted az éppen aktuális szabad kapacitást, egy app segítségével egyszerre 4 biciklit (tehát akár az egész családnak) is tudsz foglalni. Árak: 1 Euro/óra vagy 10 Euro/nap. Szerintem ez baráti, de további kedvezmények is vannak a honlapon!

Lunz am See, a családi üdülőhely

Lunz am See Alsó-Ausztria délnyugati részén, a Mostviertel területén, az Eisenwurzen-ben fekszik, 605 méteres tengerszint feletti magasságban. Az Ybbs folyó mentén terül el. A mezőváros kb. 1870 lakossal rendelkezik, területének 82,44 százaléka erdős! Göstling an der Ybbs-hez hasonlóan szintén a Noricum tartomány része volt az ókorban.

Lunz am See Ausztria egyik hideg foltjaként ismert, 1932. februárjában ugyanis Közép-Európa legalacsonyabb hőmérsékletét, -52,6 °C-ot itt mérték, a „Zöld lyuk”-ban (Doline Grünloch)!

Lunz am See, a hegymászó falu

hegymászó falvak egy nemzetközi és kultúrák közötti kezdeményezés, amelyet az Osztrák Alpesi Szövetség kezdeményezett 2008-ban, a turizmus fenntarthatósága szempontjából. Lunz am See is tagja ennek a több országot tömörítő egyesülésnek, melybe igen szigorú kritériumok alapján lehet bekerülni. Ezek a falvak alapvetően a tömegturizmus ellensúlyozásaként tekintenek magukra, céljuk, hogy egy „romantikus ötletből” kiindulva alpesi szintű hálózatot hozzanak létre. Bécs és Burgenland kivételével minden osztrák szövetségi államban legalább egy hegymászó falu van!

Élvezet magas szinten

A „könnyűtől a fúúú-ig” Lunz am See-ből mindenféle típusú és hosszúságú túraútvonal indul az Ybbstaller Alpok gyönyörű csúcsaihoz. Ha edzettebbek vagyunk felmászhatunk az Ötscher (1893 m) vagy a Hochkar (1808 m) tetejére.

A Dürrenstein-csúcsa Lunz am See legmagasabb pontja, a maga 1878 méterével. Ha ezt megmászni támad kedvünk, akkor két vízesés, illetve egy természetes tó mellett halad el az utunk, de akár útba ejthetjük az Ybbstalerhütte turistaházat is, ahol meg is szállhatunk. A hütte olyan természetvédelmi területen fekszik, mely a fényszennyezéssel legkevésbé érintett területek közé tartozik egész Ausztriában. Ha esetleg itt szállnál meg, éjszaka feltétlen nézz fel innen az égboltra!

A Lunz-i tó megközelítése

A tó Lunz am See mellett/alatt található, a város kb. 10 km-re fekszik Göstling an der Ybbs-től. Mi innen indultunk el a B25-ös főúton. Két lehetőség is van a Lunz-i tóhoz eljutni:

• vagy közvetlenül Lunz am See-be behajtva rögtön az első elágazásnál (Amonstraße) hajtunk le a főútról – ebben az esetben a várost alulról szeljük át,
  • vagy a várost felülről megkerülve, az Ybbstraße-nél térünk le a 25-ös útról
    – mindkét esetben a táblák szerint haladjunk tovább, majd térjünk rá déli irányba a Seestraße-éra, s ezen menjünk egészen a tóparttól kb. 150 méterre található parkolóig. Itt célszerű letenni az autónkat, s gyalog folytatni az utat a strand vagy a csónakházak irányába.

A parkoló fizetős, személy gépkocsiknak 1,50 Euro/90 perc vagy 3 Euro/3 óra. Ellenben a mosdó a csónakházaktól kicsit távolabb, az út másik oldalán ingyenes és a szokásos osztrák színvonalú.

Lunz am See …és végre megérkeztünk!

Ha a kondíciónk nem bírja a magas szintű élvezeteket, akkor sétáljunk (vagy biciklizzünk) egy könnyedebbet közvetlenül a tó körül (kb. 4,8 km, sík terep), már ez is nyugtatólag fog hatni ránk.

A nyugati parton hangulatos étterem és csónakházak sora várja az arra járót. Miután nem volt annyira jó az idő, hogy csobbanjunk egyet a vízben, így egy elektromos csónak kölcsönzésére szavaztunk, ezzel tettünk egy kört a Lunz-i tavon. Ennek ára: 10 Euro/fél óra, 19 Euro/1 óra, de tapasztalatunk szerint elég rugalmasan kezelik a kölcsönzés időtartamát.

A Seebachbad napozóterülettel, vízi csúszdával és egy kisebb büfével ideális családok számára. Az árnyékos helyek, a családi légkör és a tiszta terep várja a fürdőzés szerelmeseit. Ide ingyenes a belépés!

A Lunzi-tavon egy díjnyertes építészeti megoldással tervezett úszó színpad is helyet kapott, ahol nyaranta kisebb művészeti előadásokat és zenei fesztivált szoktak szervezni a közönségnek. A színpad közvetlenül a fürdő mellett található.

Kevés időt tudtunk most eltölteni ebben a hangulatos kis városkában, de ennyi is meggyőzött bennünket, hogy Lunz am See-be bizony vissza kell még térnünk a jövőben!

Nyomtatóbarát verzió Nyomtatóbarát verzió

(A blogbejegyzésben kizárólag saját képi anyag szerepel,
nem megrendelésre készült, nem tartalmaz támogatott tartalmat!)

További linkek

• A természet nagy inspirációs forrás. Kreatív élményeimért kattints ide (link)!